Dubbdäcksförbud i Stockholm
Dubbdäck är inte tillåtet på alla gator
I Sveriges största städer (Stockholm, Göteborg och Malmö) råder det dubbdäcksförbud på vissa gator. Det beror på att forskare märkt att skadliga luftburna partiklar rivs upp ur asfalten och vi människor andas sedan in partiklarna. De innebär stora hälsorisker för människor och dödar ca 40 till 50 personer varje år. Flera mätningar har den senaste tiden visat hur framför allt dubbdäck river upp stora mängder hälsofarliga partiklar i stadsluften, dels från asfalten, dels från själva däcken. Enligt Vägverket är luften till och med sämre än i storstäder på kontinenten. Om du kör mycket bil inom Stockholmsområdet kan vi rekommendera att du väljer friktionsdäck istället för dubbade vinterdäck.
Det blir sällan så mycket snö och is att du behöver ha dubbade däck i Stockholmsområdet. Det plogas och sandas mycket och snöröjningen brukar fungera ganska så bra för det mesta. Det är också mycket trafik på vägarna i Stockholm och det gör att snö och is slits bort. Eftersom det är mycket trafik, bilar, cyklister och gångtrafikanter så anpassas hastigheten till dessa. De frekventa rödljusen håller också ner hastigheten för bilismen.
Dubbdäcksförbud i innerstan i Stockholm
Från 1 januari 2016 råder det dubbdäcksförbud på Fleminggatan, Kungsgatan och Hornsgatan. Detta täcker en stor del av Innerstan och blir därför jobbigt för den som kör med dubbdäck. Det blir många omvägar som man får ta för att snirkla sig igenom stan, och på vissa gator får du inte köra alls. Stockholm är 6519 km2 stort och tar man bort delarna av Fleminggatan, Kungsgatan och Hornsgatan så blir arean mycket mindre, sen bör du också ha i åtanke att det i närheten finns vänster och höger förbud samt det klassiska stockholmsförbudet ”enkelriktad väg”.
Vad händer då man kör med dubbdäck när det är förbjudet? Om polisen ertappar dig med dubbdäck på en väg där det inte är tillåtet eller om det är för tidigt eller för sent på året riskerar du böter på 1 000 kronor.
Kolla dina däck innan du monterar på dem
Se till att gå igenom och kontrollera skicket på dina vinterdäck i god tid innan det är dags att montera. Det första du ska kolla är mönsterdjupet som ska vara minst tre millimeter, gärna mer. Kör man på slaskiga vägar är det extra viktigt med ett korrekt mönsterdjup. Kör du med dubbdäck måste du kolla igenom dubbarna. Har du en framhjulsdriven bil brukar framdäckens dubbar sticka ut mer än bakdäcken och då kan det vara bra att skifta framdäcken till bak och tvärt om med jämna mellanrum. Dubbdäck slits fortare vid milda vintrar. Är man osäker är det en god idé att besöka någon av våra verkstäder så hjälper vi till med att gå igenom dina däck.
När halkan slår till så ska vinterdäcken redan sitta på plats. Den lurigaste ishalkan är den som är på grund av underkylt regn. Underkylt regn uppstår när regn faller igenom ett tunt luftlager där temperaturen är under 0 grader och dropparna kyls till minusgrader men inte hinner omvandlas till is. Hinner regnet frysa innan det når marken bildas istället iskorn eller kornsnö. När underkylt regn slår i marken fryser det omedelbart till is och det kan bli blixthalka, även om yttemperaturen är någon plusgrad. Underkylt regn är dessutom svårt att prognosticera och det kan därför ställa till med stora problem för vägtrafikanter.
Om du söker billiga och bra däck i Stockholmsområdet kan du vända dit till oss på Arlandastad däck. Vi har däck av alla typer, friktionsdäck, vinterdäck, dubbdäck och sommardäck. Vi har många års erfarenhet av att arbeta med alla typer av däck och kan hjälpa dig med rådgivning utifrån dina behov. Bor du i Västerås kan du vända dig till oss på Västerås Däck.
Vi rekommenderar dig inte att besöka alldeles för billiga ställen då kvalitén oftast är sämre. Vad menar vi med sämre kvalité? Jo att du betalar för något som inte håller i längden som till exempel: sämre balansering (ojämn vikt på däcken). Ett ojämnt däck slits ut snabbare och medför därför högre kostnader i längden.